torsdag 12. april 2018

Synd og umoral er nå kultur i Egersund

"Du vet, at det som er synd og umoral i et land, kan være høyeste kultur i et helt annet land". Uttalelsen fra en nå avdød bekjent av meg, 25 år tilbake i tid, har jeg ofte tenkt på. Men, jeg hadde låst meg fast i den oppfatningen om at det gjaldt kun kulturer i forskjellig geografi, men i  SAMME tidsrom!
Jeg hadde fullstendig glemt bort det selvfølgelige: " The past is another country" (Fortiden er et annet land). Så eksempelvis er Egersund i 1955 og 2018  i samme geografi, men i  to like forskjellige sivilisasjoner) !!!! 63 års forskjell utgjør virkelig to forskjellige land, kulturer og moralnormer.
Hvis  jomfru og trofast bedehus- og kirkegjenger Amalie (død 1950) hadde brått stått opp fra det døde og blitt for et helt år plassert i Egersund av i dag, ville Amalie vært bombesikker på at hun hadde dumpet midt oppe i "syndens bule og den moralske søppelhaug" på en annen planet.
For hva er det  aldeles skrekkslagne Amalie må observere i Egersund i året 2018? Hun ser at Djevelens Alkohol er å få "overalt", selv i de glinsende butikker som selger dagligvarer. Egersund har til og fått eget bryggeri som produserer både øl og brennevin, Vinmonopol og syndig Oktoberfest.
Og så det forskrekkelige at damene bruker bukser i dagliglivet, ikke bare mannebukser, men noe aldeles "utuktig" som kalles theigts. Som sitter som malt inntil kroppen og skjuler svært lite.
Amalie i sin enfold trodde at slike "utuktige og syndige" plagg bruktes kun av damer som var i disse fæle "horehus".
Hjertet til Amalie stoppet nesten opp da  hun ble kjørt forbi et svært trafikkskilt ved inngangen til Mjølhus, som hadde navnet Trollpikken med store bokstaver dekkende nesten hele skiltet. Amalie var i sjokktilstand. Hvis noen hadde skrevet eller uttalt dette forskrekkelige "banneordet" da hun  gikk på skolen, hadde de fått melding hjem og sannsynligvis fått saftig ris på blanke baken av faderen.
Invitert inn i en moderne dagligstue rablet det helt for Amalie. Familien hadde "syndig privat kino" (TV) hvor selv de små barn kunne se nakne, voksne mennesker som "bedrev hor".
Da hun senere på kvelden ble invitert til middag hos en annen familie, ble hun forferdet over hvor mye mat som etter måltidet ble kastet i søppelen. Aldeles utenkelig i hennes tid. Men virkelig sørgmodig ble hun da hun oppdaget at folk ikke lenger gikk i kirken, men brukte hviledagen til allslags "verdslig  og syndig aktivitet" som fjernet dem fra Gud i den korte nådetid vi har i dette liv. Hun trodde at dette liv skulle brukes til i ydmykhet, tolmodighet og selvfornektelse å forberede oss på et liv  etter døden i "himmerik". Amalie ba om natten inderlig til Vår Herre om at Han måtte få henne vekk fra "denne aldeles syndige og forskrekkelige verden" med en eneste gang! Hun ble bønnhørt.
Heldigvis fikk ikke Amalie oppleve at mann og kvinne i dag kan leve sammen uten å være gift og uten å bli straffet for det. (Konkunbineparagrafen ble opphevet i 1972). Amalie slapp også å få se at i 2018 skiller folk seg som aldri før, inklusive prester. Flere og flere barn blir ikke døpt, "hedninge-muslimer" får lov til å ha egne kirker og preke "sin falske lære" med støtte fra staten. Osv. osv.
Nå er det så at nok ikke mange som opplevde Egersund rundt 1950 og fortsatt lever (som meg) kunne tenke seg å skru klokken tilbake et eneste sekund. Det hadde vært aldeles utenkelig for oss alle, ikke minst kvinnene. Når jeg tenker over begrepet "synd", har vel dette også gått fullstendig ut på dato i Egersund, bortsett fra i noen bakstreverske og hjernedøde forsamlinger som aldri vil se "lyset"