tirsdag 24. april 2018

Kjører fem ord SP mot undergangen?

Et engelsk ordtak sier: "Du er herre over det ord som ikke er sagt. DET TALTE ORD ER HERRE OVER DEG". For ikke å snakke om det skrevne ord i disse sosiale media tider.
"Vi vil ha f.... di". Denne korte setningen  sendt fra en mobil til Liv Gerd Navarsete for to år siden kan faktisk være starten på Senterpartiets avvikling. I fylla gjør vi mye rart som vi angrer dyrt på i ettertid. Spesielt i Trøndelag. Det viser en interessant artikkel i Aftenposten nå lørdag. Men når fremtredende SP-politikere med nestlederen i spissen samles til et tydeligvis meget fuktig møte, og resultatet blir en mail av mest primitive sort som ingen av deltakerne vil ta ansvaret for, da er det ikke privat lenger.
Nå har den høyprofilerte nestlederen trukket seg fra vervet. Han burde ikke være den eneste. For en uopprettelig skade er skjedd for SP i disse me#too-tider. For alle oppegående nordmenn og nordkvinner har fått hakeslepp av hva som nå som utfolder seg for åpen scene på landsbasis. En ting er den sjikanerende og primitive mailen fra kloakken, men det er feigheten fra de impliserte som , iallefall for meg, er mest skremmende. Og ikke minst den manglende handlekraft fra lederen av SP i denne meeget utfordrende situasjon.
Som leder av SP  ville jeg reist til Trøndelag og samlet alle "deltakerne" og forklart dem alvoret i situasjonen. Ikke bare for dem selv, men og for omdømmet til SP. Dette omdømmet må nå være i fritt fall. Hvilke moderne damer på bygdene vil stemme på et parti som har slike representanter og slikt kvinnesyn?
Selv har jeg et svært så liberalt lev-å-la-leve-syn på tilværelsen. Prippenhet er for meg et helt uforståelig ord. Det må være tillatt å ettertrykkelig gå på trynet i  situasjonsbestemte omgivelser. Bare du ikke gjør det til en daglig vane! Og at det ikke går svært grovt utover sakesløse personer!!!!
Den store svenske dikter Strindberg sa en gang følgende: " Det er ikke dydene som gjør oss til mennesker, men feilene"!  Hvilket "helvete på jord" ville det ikke vært hvis vi alle var "striglet, veloppdragne og perfekte"? Jeg grøsser ved tanken.
Når det gjelder den tydeligvis fuktige og trønderske politikerfesten, så kunne jeg i utgangspunktet "latt tvilen komme tiltalte tilgode". Unnskyldningen var at "alle var så stupfulle at ingen husker noe". Men det er bare den haken ved dette,  at da er du stupfull at du ikke er i stand til å sende en melding på korrekt norsk(!)
Når jeg tenker på alt det jeg selv har liret av meg i livet, i klin edru tilstand, så blir jeg bare bedrøvet. På det området hadde jeg oppfyllt tabbekvoten før jeg var begynt på tenårene!

Grunnet min bondebakgrunn (født på gard i Bjerkreim) har jeg alltid følt en viss tilhørighet med SP og deres mål "om blomstrende bygder". Men det er bare det at utviklingen går sin gang med stadig færre gårdsbruk med samme totale produksjonskapasitet som  før. Denne utviklingen er ustoppelig. 
Så hvor skal SP så finne velgergrunnlaget i en stadig mer teknifisert framtid? Greit nok at partiet for øyeblikket flyter på en kunstig medgangsbølge. Men denne bølgen vil nok bråstoppe hvis fremtredende representanter fra SP begår flere "offentlig/politiske selvmordsforsøk". Landets komikere har jo nå fått helt gratis et helt enestående råstoff til overdådig underholdning!