torsdag 19. april 2018

Gammeldags handel i sentrum hører fortiden til

I 1962 gikk jeg et år på handelsskole i Sion på Bryne. (Det var forøvrig det året det var så kaldt. Du kunne gå på isen i Nordra Sundet fra Eigerøy til fastlandet).
Hvert "store" frikvarter var vi en gjeng som hadde fast vandring gjennom (den gang) den levende Storgaten ned til konditoriet ved torget. Jeg husker også at skolen hadde utflukt til Rogalands første supermarked, Mauritz i Sandnes.
Hva som siden er skjedd med Bryne sentrum er bare ytterst trist for oss nostalgikere. Som den gamle sørstatskulturen i den berømte filmen "Gone with the wind", har også sentrumshandelen på Bryne og  utallige andre tettsteder og småbyer kloden rundt, "reist med vinden". For aldri mer å komme tilbake.
Spesielt Bryne er et kroneksempel på "den koselige, gammeldagse og sosiale sentrumshandelens brutale møte med "den nye tid". Storgaten ligger øde, mens M44 i enden av Storgata går så det suser og utvider i ekspresstempo. Siste utvidelse på megasenteret tilsvarer Storgatens areal, pluss 10 meter inn fra begge sider av gaten!
Interessant er det også at Bryne Torg måtte legges ned. Som alle mellomstore sentere i Norge, USA og ellers. Skal du overleve i dagens desperate detaljhandelsbransje må du enten være megastor, eller ekstrem spesialisert nisje, eller drive netthandel. Det er sistnevnte som nå  setter inn det langsomme dødstøtet for den "gammeldagse handel i fysiske butikker". Verden over.
I helgen hadde jeg en utflukt til Flekkefjord og Farsund. Resepsjonsdamen på Maritim Hotell i Flekkefjord var i tidlig tyveår. Forøvrig en forfriskende, attraktiv og forfriskende dame. Jeg spurte henne hvor hun gjorde sine innkjøp av klær, sko og "det hele". Kanskje Sørlandssenteret, Handelsparken i Lyngdal eller i Flekkefjord Sentrum? " Å, nei da! Jeg har ikke vært i en vanlig butikk på det jeg kan huske. Jeg kjøper alt på nettet. Enormt utvalg, åpent hele døgnet og levert på døren "dagen etter". Og med full returrett. Jeg gidder ikke å drasse på bæreposer i allslags vær. Og så slipper jeg å tenke bompenger og parkometere".
Jeg tenkte på denne opplysningen mens jeg vandret gjennom Flekkefjord Sentrum. Det ligger et lag av "fortid" over det hele. Og denne følelsen blir ytterligere forsterket når du vandrer i de bratte handelsgatene i Farsund sentrum. Mye tomme lokaler. Da går du heller tørrskodd inne i det nye og arkitektonisk nydelige nye Amfiet med plenty parkeringsplasser (gratis) og flott utsikt over Lyngdalsfjorden. Jeg besøkte dette Amfiet i fjor. Det var greit nok. Men fra mitt ståsted hadde det litt sånn "Bryne Torg" over seg. For lite til å konkurrere med veldige og stadig ekspanderende Handelsparken i Lyngdal. Og alt for lite utvalg å stille opp i mot nettet.
Og den som har virkelig klart å konkurrere med nettet i den  særdeles utfordrende motebransje, er spanske Zara. Jeg var innom i deres digre butikk i Zurich sentrum. Butikksjefen fortalte meg at alle Zara sine plagg kan leveres fra fabrikkene i Spania og Portugal i løpet av maks 14 dager. Da  er plaggene fortsatt "hot". Leveringstiden fra China kan være opptil flere måneder. Og da er produktene allerede "gått ut på dato" når de ankommer butikkene! Hvilket betyder at mesteparten av plaggene  som ligger rundt i "vanlige" motebutikker allerede er "museumsgjenstander". På nettet kan kjøperne orientere seg om "det aller siste" innen moteverden og få det levert dagen etter! Jeg er meget glad for at jeg meeeget avslappet fra "den mest australske butikk i Europa" kan betrakte utviklingen i detaljbransjen , fysisk og på nett, uten at jeg taper et eneste sekund av nattesøvnen.