fredag 16. mars 2018

Sentrumsbutikkene verden over har valget- enten endre seg eller dø.

Avisene som de en gang var, er historie. Så er også bankene. Med nye strømmetjenester er gammeldags TV-bruk også gått ut på dato. Nettflix & Co. overtar fullstendig. Mann-og konebutikker i byenes sentrum har havnet på museum. Samfunnsforandringen og den teknologiske utvikling er utstoppelig. Er det noen som husker "gammeldagse" telefoner?
Det er et tysk ordspråk som alle, som driver med næringsvirksomhet, bør lære utenat "Was bleiben soll, muss sich endern". (Det som vil bestå, må endre seg).
Eller som en avdød lokal forretningsmann formulerte det: " Den som driver sin forretning i dag, som han gjorde det i går, kan stenge sin museumsbutikk i morgen"!
Jeg har operert i min sentrumsbutikk i snart 60 år. Og hvis det er noen sentrumsbutikk som har måttet ta det tyske tyske ordspråk til alvor, så er det sannelig den jeg befinner meg i nå. Før det ble fullblods alt-mulig sportbutikk m/sykkelverksted, var vareutvalget bl.a. hjul til hestekjerrer, hjulbårer, vaskemaskiner, støvsugere, gressklippere, barnevogner, mopeder,motorsykler, ja til og med NSU småbil!!  Og ender nå opp som "den mest australske butikk i Europa".  Sportsbransjen er jo blitt en ren hummer-og-kanari motebransje. Som også selger bl.a. BH!! ( Ikke HB!!)Virkeligheten overgår fantasien!
Dalane Tidende hadde forleden to artikler om den planlagte "handelspark" på Tengsareid. Jeg kommenterte dem begge i nettavisen og syntes dette var ingen trussel mot sentrumsbutikkene. Det ville tvert imot være et pluss handelsmessig for Egersund, sett i en større sammenheng. Sett fra mitt ståsted. Og mitt ståsted er høyst subjektivt og ingenlunne ufeilbarligt!!
Dette har falt noen tungt for brystet, bl. a. min gode nabo som driver en flott og elegant moteforretning, rett i nærheten. En butikk som holder høy klasse og er et pluss for byen. Min nabo er også sjef i Sentrumsforeningen, og i den rollen var han innom butikken for å påpeke at jeg med mine kommentarer var med å undergrave sentrum. Han var så engasjert (meeget bra) at jeg slapp ikke til "den første halvtimen"(!) Dette skal egentlig ikke gå an at en "snakke-mitraljøse" som meg ikke kommer til orde, men min sympatiske og bestemte nabo klarte biffen! Tro det eller ei!
Min nabo hadde med seg utskrifter av to interessante artikler som belyser utfordringen detaljhandelen verden over står overfor. Og disse artiklene beviser jo at min nabo og jeg er helt enige om hvilken oppskrift fremtidens sentrumshandel må bruke for å overleve. Selv om vi er rykende uenige om handelsparken på Tengsareid!!
Jeg siterer fra artiklene:" Sentrumshandelen har alle muligheter i framtiden, såfremt butikkene samarbeider med kulturlivet, med tjenester, serveringssteder, gründere og evner å skape opplevelser som kun bysentra kan gi."
Og det er utfordringen for byenes sentrum i framtiden. Det er ikke nok med bare butikker.  Du må ha den rette miksen av butikker, spesialtjenester, spisesteder og kultur. Hver især og samlet skal de gi de besøkende en positiv totalopplevelse som huskes i årevis. Og som fortelles videre til så mange som mulig.
Dette er ikke mulig i et kjøpesenter. Disse er alle sentralt kontrollert salgsmaskiner  og er de samme overalt. Disse oppjagede mastadontene etterlater lite berikende og varme minner å ta med seg.